Bookreview: Recept voor Geluk van Saskia M.N. Oudshoorn

So before I dive into this review, I just wanted to give you a heads up that I’m going to write this in Dutch. Why? Well, this is an original Dutch book, so there isn’t really any point in writing it in English.

Recept voor Geluk van Saskia M.N. Oudshoorn
Gepubliceerd door Kobo En Sweek op 18 november 2019
244 bladzijdes
★★★★☆

De 24-jarige Liv werkt onder toeziend oog van een opdringerige manager in de keuken van een grote hotelketen. De uren zijn lang en het werk eentonig; ze kan niets van haar creativiteit kwijt in het gebak dat ze dag in dag uit op basis van exact hetzelfde recept moet maken. Wanneer ze op een regenachtige middag samen met haar vriend Onno langs een verwaarloosd winkelpand in de binnenstad slentert, komt haar droom van een eigen patisserie opeens weer in alle hevigheid opzetten.

Onno heeft zijn bedenkingen, maar Liv besluit de sprong te wagen en ondertekent impulsief het huurcontract. Al snel komt ze erachter dat het beginnen van een eigen zaak heel wat voeten in de aarde heeft. De hulp die ze krijgt van Matthew, de handige en vooral knappe zoon van de huurbaas, is daarom meer dan welkom. Maar zijn aanwezigheid zorgt er ook voor dat Livs relatie met Onno steeds meer onder druk komt te staan.

En wie is toch dat meisje dat elke dag langskomt en alle recepten overschrijft …?

Ik kreeg de vraag of ik dit boek wilde lezen, en het klonk wel interessant dus zei ik ja. En ik kan je vertellen, ik las het in een ruk uit! Recept voor Geluk is een Kobo Original. Het was de winnende inzending #KoboTalent schrijfwedstrijd in 2019 en ik snap zeker waarom. Hoewel het een Kobo Original is, is het ook uitgebracht als paperback, dus mocht je nou écht niet van ebooks houden dan is er ook een fysieke versie. Ik heb het wel als e-book gelezen en ik vloog er doorheen.

Met 244 bladzijdes is het best een kort boek. Maar dat vond ik eigenlijk wel prettig. Ik begon met lezen op een druilerige zondagmiddag en ‘s avonds had ik hem al uit. Ik werd al gauw in het verhaal getrokken en kwam er ook niet meer uit. Ik zou het omschrijven als een heerlijk feelgood boek. Is het cliché? Ja. Is het cheesy? Ja. Is het voorspelbaar? Ja. Vond ik dat erg? Nee! Soms is het gewoon lekker om een over de top romantisch boek te lezen waar je niet al te veel bij na hoeft te denken. Ik vond het ook best ontroerend op sommige momenten.

Het leukste vond ik denk ik wel de bakelementen in dit boek. Ik houd zelf heel erg van bakken – niet dat ik er goed in ben… – en vond het daarom erg leuk om over haar bakperikelen te lezen. Het was ook eigenlijk wel typisch dat ik dit boek uitlas op zondagavond 5 minuten voordat Heel Holland Bakt begon… Aan het einde van het boek staan ook nog wat recepten, wat ik een erg leuke toevoeging vond. Wellicht probeer ik er nog wel eens een!

Wat ik vooral goed vond aan het boek is hoe levendig het allemaal overkwam. De personages voelden echt en het werd gewoon allemaal heel goed beschreven. Saskia heeft een fijne schrijfstijl die ervoor zorgt dat je lekker door blijft lezen.

Al met al heb ik genoten van dit boek. Een lekkere feelgood-roman voor tussendoor die snel wegleest en waar je gewoon blij van wordt. Wat mij betreft zeker een aanrader. Het perfecte zondagmiddag boek!

*This ebook was kindly gifted to me by Kobo